En konkurs innebär att ett företag som inte kan betala sina skulder under en längre period avvecklas. Företagets tillgångar realiseras för att sedan betala för sina liggande skulder. Med andra ord betyder konkurs att tillgångarna för ett företag tas för att användas till att betala av den skuldsattes borgenärer. Du kan på svd.se läsa mer om vad en konkurs är och hur det går till.
På domstolen.se kan du läsa djupare inom varje punkt vad det är som händer under en konkurs då frågorna kan vara många. En vanlig fråga är exempelvis vem som betalar lön vid konkurs? Besök Säljarnas riksförbund som ger en tydlig bild över vem som är skyldig att betala ut lönen vid konkurs.
Det är inte alltid det kan tänkas behövas en konkurs för företaget. Många gånger går det också att ta sig upp från sina svackor. Dock kan det vara svårt att göra det på egen hand om man inte har kunskapen för det. I en artikel amendo.se kan du läsa mer om hur du kan vända motgång till framgång.
Om du börjar känna oro för att företaget hamnat i en rejäl svacka bör du ta hjälp så fort som möjligt av någon som faktiskt kan. Det finns idag flera olika sorts hjälpmedel för företag att ta hjälp av när företaget är på botten. Nedan går vi igenom tre alternativ för att lyckas vända motgången till att inte behöva sätta företaget i en konkurs.
Det finns idag experter som jobbar med företagsanalysering. Detta kan vara bra för att lätt kunna se vart företaget står sig idag. Genom en företagsanalys kan företagets viktiga pusselbitar för motgång hittas. Nedan ser du de fyra olika delarna i en företagsanalys.
Med en företagsrekonstruktion sätts företaget ”på paus”. Företagets ekonomiska bekymmer får då under en bestämd period chans att ordna upp sig. Under denna tid är även företaget skyddat mot den kommande konkursen som står och knackar på dörren. All fokus nu läggs på att få företaget på fötter igen. Nedan kan du se en lista på vad som ingår i en företagsrekonstruktion.
En turnaround kan göras om ett företag har en negativ och ohållbar ekonomisk utveckling. Man gör en turnaround för att vända motgången i sin ekonomi till en finansiell återhämtning. Syftet här är att lyckas omvandla förlust till lönsamhet genom konkreta handlingsplaner. Här hjälper experterna dig med nedanstående områden:
Att skapa en stark varumärkesidentitet handlar inte bara om digital marknadsföring. Företagsskyltar, designade med precision och placerade med omtanke, fortsätter att spela en central roll i att bygga varumärkeskännedom.